LZP fundamental research project No 05.1913 "Curriculum Theory and Practice of the Comprehensive School in Latvia"
LZP fundamentālā pētījuma projekts Nr. 05.1913 "Latvijas vispārizglītojošo skolu mācību programmu teorija un prakse" (Curriculum Theory and Practice of the Comprehensive School in Latvia)
Projekta vadītāja: Dr. habil. paed., prof. Irēna Žogla
Projekta īstenošanas laiks: 2005.–2007.
Projekta mērķis: Pabeigt salīdzinošu pētījumu par mācību programmu attīstību Eiropas valstīs un Latvijā, definēt mācību programmu attīstības kritērijus un tendences, sagatavot monogrāfiju.
Projekta uzdevumi:
- Pabeigt salīdzinošu pētījumu par mācību programmu attīstību Eiropas valstīs un Latvijā, sagatavot raksta manuskriptu (1 iespiedloksne) par izmaiņām Latvijas vispārizglītojošo skolu mācību programmās (periodiski iznākošam krājumam „The Educational Systems of Europe” ).
- Pabeigt monogrāfijas manuskriptu "Izglītības un mācību priekšmetu programmas".
- Sagatavot ekspertīzi EP projektam "Tool for Quality Assurance of Education for Democratic Citizenship in Schools".
Projekta īstenotāji: Irēna Žogla, Rudīte Andersone, Daiga Kalniņa
Projekta rezultāti:
- Trijos gados galvenokārt pabeigts daļējs salīdzinājums veikts ar ASV pieredzi. Definēti mācību programmu attīstības kritēriji un tendences sociālo procesu kontekstā, analizētas un pamatotas iespējas Latvijā salīdzinājumā ar citām valstīm. Pētījums atklāja mācību satura attīstības tendences, tā būtību mūsdienās – globalizācijas procesu, informācijas tehnoloģiju, zināšanu un studējošas sabiedrības kontekstā. Pētījuma rezultāti apzināti skolotāju izglītības kontekstā. Salīdzinošā pētījuma rezultāti publicēti krājumā „The Educational Systems of Europe” (2007. g.):
Žogla, Irēna; Andersone, Rudīte; Černova, Emīlija (2007). Latvia. W.Hőrner et al., The Education Systems of Europe. Springer, pp. 418-437.
- Projektā bija tieši iesaistītas pedagoģijas doktorantes (D. Kalniņa un L. Daniela), netieši piesaistīti vēl 4 doktoranti un 4–5 maģistranti gadā, kuru pētījumi ir veltīti programmu un didaktisko modeļu attīstībai un kuri tematiski iekļāvās projekta ietvaros – 2007. gadā aizstāvēts promocijas darbs (V.Balama), vēl divas disertācijas (didaktiskie modeļi un programmu teorētiskais pamatojums) sagatavotas virzīšanai aizstāvēšanai (I.Lūka un L.Daniela).
- Monogrāfijas "Izglītības un mācību priekšmetu programmas" publicēšana ir zinātniski pamatots devums skolotāju tālākizglītībai un programmu pilnveidei, izmantojama pedagoģijas maģistra un doktora studiju programmās, kā arī turpmākiem pētījumiem:
Andersone, Rudīte (2007). Izglītības un mācību priekšmetu programmas. Monogrāfija. R.: RaKa, 202 lpp.
- Šī projekta grupai ir uzticēta Eiropas Padomes sagatavotā dokumenta „Tool for Quality Assurance of Education for Democratic Citizenship in School” atbilstības ekspetīze Latvijas skolām un programmu pilnveides iespējas šajā kontekstā. Ekspertīzei ir izmantoti šī projekta ietvaros iegūtie pētījuma dati (bez tiem ekspertīze zaudē empīrisku pamatojumu Latvijas apstākļos). Ekspertīzi finansē un vienlaicīgi netieši atbalsta šo pētījuma projektu Eiropas Padome un UNESCO, ļaujot paplašināt šī projekta zinātnisko vērtību, konteksta iespējas un nozīmīgumu. Līdz ar to mācību satura izpēte Latvijas skolās ieguva jaunu kontekstu.
- Projekta īstenošanas laikā tā dalībnieki piedalījās 11 starptautiskās konferencēs ar ziņojumiem, kuri aptvēra pētījuma rezultātus. Pētījuma nozīmi pamato daudzās publikācijas ne tikai Latvijā, bet arī ārvalstu universitātēs – rakstos un starptautisku konferenču materiālos:
Andersone, Rudīte (2007). Izglītības programmu integrācijas pedagoģiskie aspekti. Pedagoģija: teorija un prakse. Liepāja, LiePa, 143.-150.lpp.
Andersone, Rudīte (2007). Mācību programmu izveides pedagoģiskie principi. [The Pedagogical Principles of Curriculum Making]. Pedagoģija un skolotāju izglītība. Latvijas Universitātes raksti 715.sējums. R.: LU Akadēmiskais apgāds, 7.-14.lpp.
Andersone, Rudīte (2007). Izglītības programmu integrācija. Sabiedrība, integrācija, izglītība. Rēzekne: RA Izdevniecība, 28.- 34.lpp.
Žogla, Irēna (2007). Demokrātiskas pilsonības audzināšana kā sociālās iekļaušanās nosacījums. Sabiedrība, Integrācija, Izglītība. RA Izdevniecība, 466.-472.lpp.
Andersone, Rudīte (2007). Citizenship Education in Integrated Curriculum. In: Citizenship Education in Society. Ross, A. (Ed.). CiCe Conference papers 2007. CiCe Publications, pp. 136-146.
Andersone, Rudīte (2007). Dabaszinātņu cikla mācību priekšmetu izglītības standartu pedagoģiskie aspekti. Dabaszinību didaktika šodien un rīt. Starptautiskas zinātniskas konferences tēzes. R.: RPIVA.
Andersone, Rudīte (2007). Dabaszinātņu mācību priekšmetu izglītības standartu un programmu pedagoģiskie aspekti. Skolotājs, Nr. 4, 8.-17.lpp.
Andersone, Rudīte (2007). Veidosim izglītības un mācību priekšmetu programmas. Skolotājs, Nr.1 (61), 106.lpp.
Kalniņa, Daiga (2007). Pētnieciskā pieeja dabaszinību apguvē. Skolotājs, Nr. 2 (62). Rīga: RaKa, 18.-28. lpp.