LZP fundamental research project No 04.1326 “Education in Latvia in Post-Soviet Period: Comparative Analysis”
LZP fundamentālā pētījuma projekts Nr. 04.1326 “Pedagoģija Latvijā pēcpadomju periodā: salīdzinošā analīze” (Education in Latvia in Post-Soviet Period: Comparative Analysis)
Projekta vadītāja: Dr. paed., prof. Aīda Krūze
Projekta īstenošanas laiks: 2004.–2008.
Projekta mērķis: Apkopot un izpētīt skolas, pedagoģijas studiju un zinātnes raksturojumu, vērtējumu, salīdzinājumu padomju un pēcpadomju periodā Latvijā.
Projekta uzdevumi:
- Izstrādāt metodiku padomju un pēcpadomju perioda pedagoģijas salīdzinājumam.
- Apkopot un izpētīt vēstures avotus padomju un pēcpadomju pedagoģijā.
- Apkopot un analizēt ārzemju autoru un bijušo padomju republiku pedagoģijas zinātnieku un vēsturnieku padomju un pēcpadomju perioda pedagoģijas raksturojumu un vērtējumu.
- Pētījuma rezultātus apkopot monogrāfijā.
Projekta īstenotāji: Aīda Krūze, Inese Jurgena, Iveta Ķestere, Baiba Kaļķe, Taņa Lāce, Staņislava Mārsone, Ērika Vugule.
Projekta rezultāti:
- Pētījuma rezultāti ir apkopoti publikācijas manuskriptā, kas tiks izmantots grāmatas “History of Education and Pedagogical Thought in the Baltic Countries up to 1940: An Overview” (RaKa, 2009) otrajā daļā “History of Education and Pedagogical Thought in the Baltic Countries 1940-1990: An Overview”, ko paredzēts publicēt izdevniecībā RaKa. Uzrakstītais materiāls ir apspriests darba grupā un pedagoģijas vēsturnieku metodoloģiskajos semināros. Pētījuma rezultāti iekļauti A.Krūzes un I.Ķesteres izstrādātajā e-kursa “Pedagoģijas vēsture” tēmā “Padomju periods izglītībā”, kā arī citos studiju kursos pedagoģijas vēsturē. Daļa savākto un apkopoto materiālu izstādīti LU Pedagoģijas vēstures muzejā. Ar pētījuma rezultātiem iepazīstināti pedagoģijas speciālisti gan ārzemēs, gan Latvijā.
- Projekta gaitā izpētīti šādi jautājumi:
- Vēstures perioda raksturojums no 1940. gada līdz 1991. gadam (I.Ķestere). Apkopota padomju skolas vēsture, iezīmējot šādus būtiskākos periodus: padomju izglītības sistēmas veidošanās, izglītība staļinisma periodā, Hruščova „atkusnis” izglītībā, stagnācijas periods, „perestroika”. Apkopojumā ir dots pārskats par izglītības koncepcijām, galvenajiem partijas un valdības dokumentiem izglītības jautājumos, kā arī iezīmēti būtiskākie pārkārtojumi Latvijas izglītības sistēmā, to pārveidojot pēc padomju parauga.
- Skolas pedagoģiskā procesa (skolas realitātes) analīze padomju un pēcpadomju periodā (I. Ķestere, B. Kaļķe, T. Lāce). Šī materiāls apkopots, izmantojot padomju perioda presi, intervijas, anketēšanas rezultātus, atmiņas. Materiāls dod ieskatu padomju skolas mācību un audzināšanas procesā – raksturota kārtība stundās, starpbrīžos, skolēnu un pedagogu attiecības, jaunatnes organizāciju darbība.
- Skolotāju izglītības vēsture (I. Jurgena, S. Mārsone, B. Kaļķe). Izmantojot arhīva materiālus, apkopoti materiāli par skolotāju izglītības vēsturi Latvijas Universitātē, LPI, DPI, RPIVA. Tā kā par šo jautājumu atrodams plašs publikāciju klāsts, tika nolemts dot tikai pārskatu par skolotāju izglītības iestāžu attīstību padomju un pēcpadomju periodā, galveno uzmanību veltot skolotāju izglītības saturam. Savāktie materiāli atklāj būtiskākās problēmas (reflektantu sagatavotība, teorijas un prakses saistība) skolotāju izglītībā padomju periodā un ļauj tās salīdzināt ar mūsdienu aktualitātēm.
- Pedagoģijas zinātnes attīstība padomju un pēcpadomju periodā (A. Krūze, T. Kurilova, Ē. Vugule). Apkopota informācija (dokumenti, promocijas darbi) par pedagoģijas zinātnes attīstību padomju un pēcpadomju periodā. Aprakstīta un salīdzināta promocijas kārtība, analizēti galvenie pētniecības virzieni pedagoģijā, apkopoti statistikas materiāli par aizstāvētajiem un neaizstāvētajiem promocijas darbiem.