Providing internationally comparable civic education studies (manager A. Geske)

Pētījuma nosaukums angļu valodā: The IEA International Civic and Citizenship Study (ICCS)

Pētniecības virziens un apakšvirziens: Vadībzinātne, izglītības vadība. Zinātnes nozare/apakšnozare: 5.3. Izglītības zinātnes; 5.2. Ekonomika un bizness

Konkrētās problēmas izvēle un pamatojums

Latvija ir uzaicināta piedalīties trešā cikla Starptautiskā pilsoniskās izglītības pētījumā ICCS 2016. Pētījumā iegūtie dati ļaus starptautiski salīdzināt Latvijas skolēnu pilsonisko kompetenci, kā arī skolotāju un skolu direktoru attieksmi pret pilsonības jautājumiem, kas ir būtisks pienesums izglītības un pilsonības politikas veidošanā.

Ņemot vērā PPMF IPI lielo pieredzi starptautisko salīdzinošo izglītības pētījumu veikšanā un esošo zinātnisko potenciālu, ICCS 2016 pētījuma veikšanu IZM ir deleģējusi mūsu institūtam (IPI) (Valsts sekretāres S.Liepiņas vēstules 17.09.2013. Nr. 01-13-4127 un 10.11.2014. Nr. 01-13/5326 LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātei). Tiek norādīts, ka „pētījuma rezultāti un starptautiskais salīdzinājums attiecīgās izglītības satura jomās ir būtisks papildinājums nozares turpmākā plānošanas perioda stratēģiskām prioritātēm”. Pētījuma rezultātos ir ieinteresēta ne tikai IZM, bet arī Aizsardzības ministrija (patriotisma tematika) un Kultūras ministrija (integrācijas tematika).

Kāda ir pašreizējā situācija

Nepietiekami izpētītas pilsoniskās izglītības attīstības iespējas Latvijā.

Kas jārisina

Jānodrošina valida un droša nepieciešamā informācija Latvijas rīcībpolitikas veidošanai, kā arī stratēģisko mērķu nospraušanai. Jāizveido datu bāze turpmākiem zinātniskajiem pētījumiem.

Sasniedzamie (izmērāmie) rezultāti (2016.-2018.g.)

  • Datu bāze ar 150 skolu 2200 skolotāju un 3500 skolēnu ierakstiem;
  • Uzrakstīts un aizstāvēts 1 promocijas darbs;
  • Uzrakstīta 1 monogrāfija;
  • Uzrakstīti 5 zinātniskie raksti.

Iegūstamā produkta / pakalpojuma īss apraksts

Projekta posmā 2016. gadā tiks iegūta starptautiski salīdzināma, brīvi pieejama datu bāze par pilsonisko izglītību 25 valstīs, tajā skaitā arī Latvijā.

Veicamie uzdevumi (aktivitātes)

ICCS 2016 pētījuma norisei 2016. gadā paredzēti šādi galvenie darbi, kas ir šī projekta uzdevumi: (1) kontaktēšanās ar skolām, (2) skolēnu izlases veidošana, (3) pētījuma administrēšanas skolās organizēšana, (4) datu kodēšana, datu ievadīšana failos, (5) datu tīrīšana, (6) datu sagatavošana nosūtīšanai uz starptautisko pētījumu centru, (7) datu sākotnējā analīze, (8) dalība nacionālo koordinatoru sanāksmē, (9) dalība zinātniskās konferencēs.

Izvēlētās risinājuma alternatīvas pamatojums (ja tāds iespējams)

No zinātniskās realizējamības viedokļa: Projekts ir liela starptautiska pētījuma ICCS 2016 sastāvdaļa, citi starptautiskie salīdzinošie izglītības pētījumi nedod paredzamos rezultātus, kurus arī nevar iegūt veicot pētījumu vienā valstī. Atbilstošas alternatīvas nav.

No ekonomiskās pieejamības viedokļa: Atbilstošas alternatīvas nav. 

Saistība ar citiem projektiem

 ERASMUS+ nodrošina 75% no starptautiskās dalības maksas, kura kopā ir 20000 EUR un 20000 USD

 LU no centralizēiem līzekļiem nodrošina 25% no dalības maksas (LU projekts 2015/20018).

Kādi riski apdraud projekta realizāciju?

Projekts ir liela starptautiska pētījuma ICCS 2016 sastāvdaļa, Latvijā veikti visi laika grafikam atbilstošie darbi kopš 2013. gada. Apdraudējuma riski nav redzami.

Iesaistītais personāls:

  1. Andris Geske (vadītājs)
  2. Andris Kangro (vadošais pētnieks)
  3. Olga Pole (pēniece)
  4. Ireta Čekse (pētniece, jaunā zinātniece)
  5. Krišjānis Diegs (asistents)
  6. Dāvis Kaniševskis (asistents)
  7. Jānis Rožlapa (asistents)
  8. Valdis Grīviņš (zin. apkalp. personāls)
  9. Linda Mihno (pētniece)
  10. Marija Rimša (zin. asistente).