Technology-enhanced learning process (manager L.Daniela)

No 2018. gada pētījuma fokuss precizēts, jo vairs netiek veikts pētījums par 0-8 gadus veciem bērniem, bet gan sadalās apakšvirzienos. Šobrīd fokuss ir dažādiem tehnoloģiju bagātinātiem mācīšanās aspektiem izglītībā plašākā kontekstā.

Šobrīd notiek aktīva pedagogu izglītošana jaunā izglītības satura apguvei kompetenču kontekstā, kur nozīmīga vieta ir ierādīta arī digitālās tehnoloģijas lietojumam. Tāpēc lietderīgi būtu izzināt, kāda ir pirmsskolas izglītības skolotāju digitālā pratība, kā pedagogi izmanto digitālo tehnoloģiju pedagoģiskajā procesā pirmsskolā,  ar kādiem šķēršļiem pedagogi sastopas un kādus ieguvumus saskata digitālās tehnoloģijas lietošanā pirmsskolas izglītības iestādēs. Tiks veikta pirmsskolas izglītības skolotāju un iestāžu vadītāju aptauja par digitālās tehnoloģijas lietošanu. Pētījuma rezultāti tiks apkopoti publikācijā “ Digitālās tehnoloģijas izmantošanas iespējas pedagoģiskajā procesā pirmsskolā”.

Paredzēts veikt pētījumu par tehnoloģiju bagātināta mācīšanās procesa aspektiem dažādās izglītības dimensijās veicot izpēti gan par digitālo mācību līdzekļu iespējām Latvijā šobrīd un veikt konteksta izpēti pasaulē, veicot publicēto pētījumu analīzi. Ir nepieciešams definēt pedagoģijas zinātnes aspektus, kas ir būtiski tehnoloģiju bagātinātā mācību procesā. Uzsākts darbs pedagoģijas zinātnes apakšvirziena Smart Pedagogy konceptualizēšanas, lai tehnoloģiju bagātinātu mācīšanās procesu padarītu pedagoģiski jēgpilnu un tehnoloģijas tiktu izmantotas nevis tikai kā savādāks mācīšanās veids, bet kā mācīšanās, kuras laikā izglītojamie paši iesaistās savu zināšanu konstruēšanā un pašvadīti mācās. Ir nepieciešams precizēt līdz šim pedagoģijas zinātnē aktuālās atziņas, jo tehnoloģiju izmantošana mācību procesu no divdimensionāla ir padarījusi par daudzdimensionālu, tāpēc jauni pedagoģijas virzieni ir kardināli nepieciešami.

Uzsākts darbs pie terminoloģijas bāzes izveides, ko iesniegt Terminoloģijas komisijai, lai Latvijā definētu tos terminus, kas izmantojami tehnoloģiju bagātināta mācīšanās procesa kontekstā. Sadarbībā ar citu valstu kolēģiem tiek veikti pētījumi par tehnoloģiju bagātināta mācīšanās procesa aspektiem augstākajā izglītībā.

Sasniedzamie rezultāti:

Pētījumu apakšvirzieni, par ko tiks sagatavotas publikācijas:

  1. Mining Social Media Opinions towards Sustainable Development Goals and Education
  2. How to predict unpredictable. Technology Enhanced Learning and Learning Innovations in HE
  3. Learning platform as a learning tool in the context of digitization of education
  4. Lessons learnt: educational robotics for reducing Early School Leaving
  5. Student Teachers’ Ability to Implement Competency Approach
  6. Digital learning materials

Aizstāvētie darbi:

Divi maģistra darbi par tehnoloģiju bagātinātas mācīšanās aspektiem

Iesaistītais personāls:

  1. Prof. Linda Daniela
  2. Prof. Tija Zīriņa
  3. Pētnieks Raimonds Strods
  4. Prof. Zanda Rubene
  5. Līva Leja
  6. Arta Rūdolfa
  7. Sandra Dreimane