2024. gada 28. novembrī Inga Grigaļuna veiksmīgi aizstāvēja maģistra darbu “Pirmsskolas skolotāju efektīva profesionālās kompetences pilnveide iekļaujošajā izglītībā”, kas izstrādāts profesores Dr.paed. Ditas Nīmantes vadībā Valsts pētījumu programmas “Izglītība” projekta Nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001 "Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā" ietvaros. Maģistra darbā zinātniskajā literatūrā pētīta pirmsskolas skolotāju profesionālās kompetences pilnveide iekļaujošajā izglītībā, raksturojot pirmsskolas skolotāja profilu iekļaujošajā izglītībā un efektīvas profesionālās kompetences pilnveides kritērijus. Empīriskajā pētījumā izmantotas kvalitatīvās un kvantitatīvās metodes, lai identificētu pirmsskolas skolotāju vajadzības un izaicinājumus, ar ko skolotāji saskaras iekļaujošās izglītības kontekstā. Veikta pirmsskolas skolotāju anketēšana un padziļinātas intervijas ar pirmsskolu vadības pārstāvjiem, lai noskaidrotu profesionālās kompetences pilnveides iekļaujošajā izglītībā efektivitāti, ņemot vērā pirmsskolas skolotāju mācīšanās vajadzības.
Autore secināja, ka efektīvas profesionālās kompetences pilnveides pamatā ir pirmsskolas skolotāju mācīšanās vajadzības iekļaujošajā izglītībā, kas ir atšķirīgas gan starp pirmsskolu skolotājiem individuālā līmenī, gan arī vērojamas atšķirības starp dažādām pirmsskolām. Rezultāti norāda, ka pirmsskolas skolotājiem nav aktuāli pilnveidot profesionālo kompetenci, lai iekļautu īpaši talantīgus bērnus vai bērnus ar dzirdes, kustību, redzes traucējumiem. Pētījuma rezultātā secināts, ka esošo pirmsskolas skolotāju profesionālās kompetences pilnveidi iekļaujošajā izglītībā nevar raksturot kā efektīvu, jo tikai dažreiz vai nekad tiek ievēroti tādi kritēriji, kā izmaiņas bērnu individuālajos sasniegumos profesionālās kompetences pilnveides ietekmē, ilgstoša iesaiste mācību programmās, iespēja vērot kvalitatīvu iekļaujošo praksi, atgriezeniskās saites nodrošināšana ar programmu īstenotājiem un visa kolektīva mācīšanās.
No sirds sveicam Ingu Grigaļunu ar maģistra grāda iegūšanu!
Sirsnīgs paldies Ingai un viņas maģistra darba vadītājai Ditai Nīmantei par projekta rezultatīvā rādītāja sasniegšanu!
VPP “Izglītība” projekta komanda.