Pedagoģijas pētījumi neapšaubāmi sekmē transporta nozares attīstību. Jūrniecības nozares ieguldījums Latvijas tautsaimniecībā ir nozīmīgs. Latvijā aktīvo jūrnieku īpatsvars ir visaugstākais ES: uz 100 ekonomiski aktīvajiem iedzīvotājiem ir vismaz viens jūrnieks. Kopējais jūrnieku skaits ir ap 13.000 cilvēki (2014). Latvijas jūrnieki pelna 300Mlj. EUR gadā, un 2200 studenti šobrīd apgūst jūrniecības izglītības programmas.

Novikontas Jūras koledža (turpmāk NJK) tika dibināta 2006. gadā kā jūrniecības mācību centrs. Pāris gadu laikā NJK kļuva par modernāko jūrniecības mācību centru Ziemeļeiropā. Turpinot attīstīties, 2011. gadā NJK uzsāka realizēt divas pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas “Jūras transports” un “Kuģa mehāniķis” un divas jūrniecības profesionālās pilnveides programmas. Nākamo triju gadu laikā NJK tika akreditētas gan abas studiju programmas uz maksimālo akreditācijas termiņu, gan arī pati augstākās izglītības iestāde, kas deva papildu stimulu turpināt iecerēto virzienu – jūrniecības izglītības uzlabošanu Latvijā. Lai uzsāktu tik vērienīga darba procesu, tika nodibināta sadarbība ar vienu no Pedagoģiskās pētniecības līderiem Latvijā – Latvijas Universitātes Pedagoģijas, Psiholoģijas un Mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātnisko institūtu (turpmāk PZI). NJK izglītības iestādes vadītājs Dmitrijs Semjonovs, absolvējot PZI starptautisko maģistra studiju programmu „Dažādības pedagoģiskie risinājumi”, izstrādāja maģistra darbu par tēmu „Jūrniecības nozares pedagogu līderība kā pedagoģiskais risinājums netradicionālo studentu izglītības kvalitātes sekmēšanai”, un turpina studijas Pedagoģijas doktorantūras programmā. Kā stāsta uzņēmuma vadītājs – doktorants, „Šodien vairāk nekā jebkad agrāk kvalitatīva jūrniecības nozares izglītība atkarīga no daudziem savstarpēji saistītiem faktoriem. Jūrniecības pedagogiem trūkst pedagoģiskās līderības kompetences. Sadarbojoties ar PZI, tika rasta iespēja pārdomāt efektīvāko un ātrāko veidu kā uzlabot esošo un topošo jūrniecības pedagogu līderības kompetenci”. Balstoties uz iegūto pieredzi, veidojas ciešāka sadarbība starp PZI un Novikontas Research (turpmāk NR). Pusotrā gada laikā tika veikti kopīgi pētījumi: “Jauniešu priekšstati par jūrnieku profesiju”, „Jauniešu attieksmi pret drošību jūrniecībā”, „Docētāju kompetence jūrniecības izglītības kvalitātes sekmēšanai” u.c.. Šie pētījumi tika publicēti starptautiski atzītos žurnālos, kas iekļauti “Web of science” un “Scopus” datu bāzēs, un prezentēti 5 starptautiski zinātniskajās konferencēs. Kā stāsta Aleksejs Bogdaņecs, NJK kvalitātes vadības sistēmas vadītājs, „sadarbība ar PZI ir nozīmīgi sekmējusi pedagoģiskā darba kvalitātes uzlabošanu NJK, gan koledžas līmenī, gan jūrnieku mācību centrā”. Turpmāk, turpinot sadarbību ar PZI, NR plāno attīstīt profesionālās izglītības pētniecību, kļūstot par Latvijas profesionālās izglītības vadošo pētniecības organizāciju, protams, neaizmirstot par jūrniecības izglītības problēmām. Šī gada laikā NR plāno uzsākt sadarbības procesu profesionālās izglītības pētniecības virzienā ar Šveices Konfederācijas valdības profesionālās izglītības pārstāvjiem. Otrais aktuālākais NR pētniecības virziens ir saistīts ar instrumenta izstrādi jūrnieku iepriekšējās neformālās un informālās izglītības validēšanai un pielīdzināšanai, izmantojot atbalsta materiālu, ko PZI pētnieki izstrādāja starptautiskā projekta „CAPIVAL” ietvaros. Sandra Ozola, NJK administratīvas nodaļas koordinatore, uzsver, ka „esam pateicīgi Latvijas Universitātei par iespēju sadarboties pētniecības jomā ne tikai, lai iegūtu pieredzi vienam no otra, bet arī ar skatījumu uz nākotni, ar vīziju attīstīt Latvijas profesionālās izglītības kvalitāti un sniegt iespēju studējošajiem iegūt kvalitatīvāko profesionālo izglītību Eiropā, ieguldot vēl vairāk pūļu Latvijas tautsaimniecības attīstībā”.

Dalīties