VPP “Izglītība” projekta “Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā” (Nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001) ietvaros LU IZPF PZI pētnieces Sanita Baranova, Dita Nīmante un Maija Kokare prezentēja projekta pirmās darba pakotnes 1.1. uzdevuma rezultātus Eiropas izglītības pētījumu konferencē ECER 2024 (European Conference of Educational Research), kas 27.-30. augustā Kipras Universitātē pulcēja aptuveni 2300 zinātniekus no 71 pasaules valsts.
Konference jau 30 gadus vieno pasaules izglītības pētniekus (šobrīd jau 34 dažādos pētniecības tīklos), to organizē Eiropas izglītības pētījumu asociācija (European Educational Research Association (EERA)), lai veicinātu augstas kvalitātes pētījumus izglītības (sistēmu, procesu un iespēju) attīstībai un sabiedrības izaugsmei gan lokālos, gan transnacionālos un globālos kontekstos. Konferences 2024. gada virstēma ‒ Izglītība nenoteiktības laikmetā (Education in an Age of Uncertainty: Memory and hope for the future) ‒ rezonē ar projektā sasniedzamajiem rezultātiem, nepārprotami un skaidri apliecinot, ka kompleksitātē, kas raksturo mūsdienu sabiedrību, vienkārši risinājumi nav iespējami, tādēļ ir būtiski iepazīt dažādus profesionālās pilnveides efektivitātes aspektus, kas mainīgajos nozaru, tai skaitā izglītības, attīstības procesos arvien vairāk izceļ nepieciešamību radīt teorētiski pamatotas un konceptuāli saskaņotas pieejas prakses pētniecībai, lai pierādījumu gūšanas nolūkā nereducētu prakses daudzveidību un lai veidotu teorētisku pamatu pārejai no reproduktīvas uz transformatīvu profesionālās pilnveides un mācīšanās praksi.
Konferencē apspriešanai starptautiskajā augsta līmeņa zinātnieku kopienā nodoti pirmie projekta rezultāti - 1) konceptuālais izpētes ietvars kā stenda referāts, kura vizuāli atraktīvais un uzskatāmi strukturētais plakāts un tā pieejamība visu konferences norises laiku pastāvīgi piesaistījis plašās zinātnieku kopienas uzmanību, un 2) teorētiskās analīzes kopsavilkums, pārskata pētījums “Profesionālās pilnveides rezultātu pārnese praksē: ietvara izveide sistemātiskajai analīzei” (Transferring of Profesional Development Results into Practice: Designing a framework for systematic analysis), kurā raksturota un zinātniski pamatota patreizējā izpratne par profesionālās pilnveides efektivitāti un tās rezultātu pārnesi praksē, iezīmējot zināšanu plaisas turpmākai izpētei, lai veidotu teorētiski bagātos pierādījumos balstītus secinājumus projekta rezultātu sasniegšanai.
Pārskata pētījums balstīts uz 60 pēdējos 15 gados publicēto sistemātisko pētījumu un metaanalīžu konceptuālu analīzi, atbildot uz 3 teorētiskajai analīzei izvirzītajiem pētījuma jautājumiem: kas raksturo efektīvu pieaugušo profesionālo pilnveidi; kādi galvenie teorētiskie koncepti reprezentē profesionālās pilnveides rezultātu pārnesi uz praksi; un kādi procesi un rādītāji raksturo profesionālās pilnveides rezultātu efektīvu pārnesi praksē.
Īpašu ECER 2024 konferences ekspertu ievērību ir saņēmis projekta konceptuālais ietvars, kas prezentēts stenda referātā (poster presentation "Evidence-based Solutions for Effective Professional Development and Assessment of the Transfer of its Results into Practice: Research Project’s Conceptualisation") un 104 prezentāciju konkurencē ieguvis apbalvojumu kā vislabākais (ECER Best Poster Award 2024). Tā ir pirmā reize konferences 30 gadu vēsturē, kad Latvijas zinātnieku sniegums ir izpelnījies tik augstu atzinību. Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes Izglītības zinātņu un pedagoģisko inovāciju nodaļas asociētā profesore Sanita Baranova ir gandarīta ka pētnieku grupas ieguldījums ir guvis nozīmīgo starptautisko atzinību un, prezentējot projekta konceptuālo ietvaru, ir diskutējusi ar dažādu valstu pētniekiem par pētījuma globālo aktualitāti un ierobežojumiem, nonākot pie secinājuma, ka efektīva pieaugušo profesionālā pilnveide un tās rezultātu pārnese ir atkarīgi no daudzveidīgiem un dinamiskiem faktoriem, tostarp personīgajiem un kontekstuālajiem faktoriem.