Galvenie pētījumu virzieni 2016.–2019. gadā
2016.-2019.gada pētniecības projekta "Cilvēks, tehnoloģijas un izglītības kvalitāte" gaitā tiek izpētīta cilvēka, tehnoloģiju un izglītības kvalitātes savstarpējā saistība trīs aspektos: 1- Cilvēks un izglītība; 2- Izglītības kvalitāte un tehnoloģijas; un 3- Cilvēks un tehnoloģijas.
Katrs aspekts tiek pētīts, īstenojot vairākus pētniecības apakšprojektus:
A- Cilvēks un izglītība: Tēma tiek aplūkota, īpaši uzsverot, no vienas puses, kultūras un pilsoniskās audzināšanas aspektus izglītībā, un, no otrās puses, pedagoģiskās līderības saistību ar izglītības kvalitāti. Pētniecības projekti:
- Kultūras mantojums kvalitatīvai mūsdienu cilvēka izglītībai (vad. I. Ķestere);
- Starptautiski salīdzinošo pilsoniskās izglītības pētījumu nodrošināšana (vad. A. Geske);
- Pieaugušo izglītības kvalitāte jauniešu iekļaušanās sekmēšanai Eiropas vienotajā dzīves un darbības telpā (vad. I. Maslo. I.Gehtmane-Hofmane);
- Skolotāju ētika un transversālo kompetenču (21. gs. prasmju) attīstība izglītības kvalitātes sekmēšanai (vad. M. Fernandezs, T. Pīgozne);
- Pedagoģiskā līderība, karjeras izvēle un izglītības kvalitāte Latvijas izglītības iestādēs (vad. M. Fernandezs, S. Surikova);
- Sociāli emocionālās kompetences attīstība pusaudžiem ar institucionālās aprūpes pieredzi (vad. Ļ. Vasečko);
- Ārvalstu pieredzes izpētē balstīts teorētiskais pamatojums kompetenču pieejas īstenošanai Latvijā (vad. I. Odiņa);
- Jauniešu izglītības plānošana un valstiskā identitāte (vad. A. Koļesovs).
B- Izglītības kvalitāte un tehnoloģijas: tēma tiek aplūkota, uzverot augstākās izglītības modernizāciju (t.sk. STEM priekšmetus), kā arī augstākās un pirmsskolas izglītības digitalizāciju. Pētniecības projekti:
- STEM skolotāju sagatavošana izglītības izcilībai (vad. R. Birziņa);
- Augstākās izglītības transformācijas digitalizācijas kontekstā (vad. R. Strods);
- Tehnoloģiju bagātināts mācību process (vad. L. Daniela);
- Humānās pedagoģiskās ievirzes inovatīvo zināšanu veicināšanā vidusskolā (vad. S. Rone);
- Materiālu apstrādes tehnoloģiju izglītības kvalitāte (vad. M. Urdziņa-Deruma).
C- Cilvēks un tehnoloģijas:
- Pusaudžu un jauniešu identitāte un prosociāla uzvedība saistībā ar digitālo tehnoloģiju lietošanu longitudinālā skatījumā (vad. S. Sebre);
- Kolektīvā muzicēšana – kolektīvās muzicēšanas prasmju un vispusīga spēju attīstība kultūras mācīšanās kontekstā no vienas puses, pedagoģiskās vadības aspekti izcilības sasniegšanā no otras puses. Abu skatpunktu sinerģija. (vad. G. Bernāts);
- Bērnu un jauniešu ar mācīšanās traucējumiem dzīvesveida īpatnības un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošana dzīves kvalitātes uzlabošanai (vadītāji J. Porozovs, E. Laganovska).
Sadarbība
LU PPMF sadarbojas ar divām LU fakultātēm:
- LU Bioloģijas fakultātes vadošā pētniece Rita Birziņa vadīs projektu B1 (STEM)
- LU PPMF pētniece Ērika Vugule strādās pie Humanitāro zinātņu fakultātes tēmas „Letonika, diaspora un starpkultūru komunikācija”.