LZP fundamentālā pētījuma projekts Nr. 05.1908 "Integratīvo procesu teorija Latvijas integrācijas praksei"
LZP fundamentālā pētījuma projekts Nr. 05.1908 "Integratīvo procesu teorija Latvijas integrācijas praksei" (Theory of Integrative Processes for Latvia’s Practice of Integration)
Projekta vadītāja: Dr. habil. paed., prof. Irīna Maslo
Projekta īstenošanas laiks: 2005.–2008.
Projekta mērķis: izstrādāt integratīvo procesu teoriju bērnu un jauniešu iekļaušanās tiesību nodrošināšanai Latvijas integrācijas praksei izglītības jomā.
Projekta īstenotāji: Irīna Maslo, Svetlana Surikova, Tamāra Pīgozne, Dita Nīmante, Jānis Aizpurs
Projekta rezultāti:
- Veiktās integrācijas un iekļaušanās teoriju teorētiskās analīzes rezultātā izveidota integratīva pieeja integrācijas procesiem Latvijā izglītības jomā, kura parāda, ka, lai īpašās vajadzības pieņemtu kā alternatīvas, ir jāmaina domāšanas veids, skatījums uz ierobežojumiem, jāattīsta sociālpedagoģiskā domāšana, lai saprastu, kā tik dažādi cilvēki redz pasauli un dzīvi, jānotiek kultūru dialogam. Tādu jaunu kultūru dialoga pieeju meklējumu gaitā, sadarbojoties ar Spānijas, Vācijas, Čehijas un ASV valstu zinātnieku grupām starpdisciplinārajā starptautiskajā projektā tika izveidota jauna pieeja integrācijas procesiem. Integratīvo procesu teorijā (sal.: Klein u.c., 1987) tiek runāts par integrācijas procesu četrām dimensijām: 1) individuālajiem procesiem, 2) mijiedarbības procesiem; 3) institucionālajiem procesiem; 4) sabiedriskajiem procesiem. Visas četras dimensijas ir nepieciešamas reālās integrācijas īstenošanai un ir savstarpēji saistītas. Tās paver sociāli pedagoģisku skatījumu uz īpašo vajadzību dažādību gan kā mainīgās sabiedrības realitāti un normālu parādību, gan uz īpaši apdāvinātajiem, gan uz jebkuras personības, arī mazākumtautību un vairākumtautību pārstāvju, īpašām kultūras vajadzībām. Attīstot Kleina integratīvo procesu teoriju sistēmas konstruktīvistiskajā pieejā, mācīšanās tika aplūkota integrācijas individuālo, mijiedarbības, institucionālo un sabiedrisko procesu kontekstā, transdisciplinārajā (audzināšanas un izglītības filozofijas, neiropsiholoģijas, sociālās psiholoģijas un kritiskās psiholoģijas, pedagoģiskās antropoloģijas un sociālās pedagoģijas) skatījumā.
- Projekta rezultātā izstrādāts zinātnisks pamatojums Latvijas sabiedrības integrācijas politikas izveidei jaunajam posmam, kurā uzsvars tiek likts uz integrācijas individuālajiem (Nīmante, 2008), mijiedarbības (Surikova, 2007), institucionālajiem (Ose, 2007) un sabiedrības integratīvajiem procesiem pašnoteiktas līdzdalības iespēju radīšanu visās dzīves darbības jomās konstruktīvistiskajā sistēmā (Maslo u.c., 2006), kas nodrošinātu visiem, īpaši bērniem un jauniešiem, vienlīdzīgas tiesības sadzīvē, izglītībā, darbā, sabiedriskajā un politiskajā dzīvē, kā arī pienākumus sociālo konvenciju ievērošanā integrācijas procesos visās dzīves darbības jomās, izprotot tos kā jaunu perspektīvu nevis ierobežojumu:
Jaunajā pieejā mainās kultūras jēdziena izpratne. Tā netiek reducēta tikai uz nacionālām kultūrām un valodām. Ar kultūru saprot katra cilvēka izglītības kultūru (identitāte), mācīšanās kultūru un mijiedarbības jeb sociālās mācīšanās kultūru (Maslo, 2008). Izpratne par katra cilvēka tiesībām uz savas kultūras mūžilgu izkopšanu un izpratne par pilsonisku pienākumu nodrošināt šo tiesību īstenošanas iespējas sev un citiem, saviem bērniem un jauniešiem, ir jauna indivīda un sabiedrības vienojoša sociālā vērtība, kas veido integrētas demokrātiskas sabiedrības veidošanās pamatu visās indivīda dzīves darbības jomās: izglītībā, darbā, sadzīvē, sabiedriskajā un politiskajā dzīvē lokālajā, reģionālajā un globālajā līmenī. Integratīvo procesu teorija praksei ir zinātnisks pamats integrācijas procesu veicināšanai Latvijā versus nacionālai konfrontācijai un neiecietībai pret citiem. Projekta gaitā izstrādātā integratīvo procesu teorija paver jaunu pieeju profesionālajai darbībai, parāda, kā praktiski, ņemot vērā personiskās vajadzības, individuālo situāciju konkrētajos apstākļos, nodrošināt pedagoģiski korektu pieeju cilvēkiem ar īpašajām vajadzībām. Īpašās vajadzības tiek aplūkotas mainīgās sabiedrības kontekstā, sintezējot sociālās, pedagoģiskās psiholoģijas un vispārīgās pedagoģijas atziņas to pielietojumā no pirmsskolas līdz senioru mūžizglītībai, nevis kā tradicionāli speciālajā pedagoģijā:
- Ar cilvēku kultūru atšķirību dažādības saistītās īpašās vajadzības.
- Dažādi apdāvināto cilvēku īpašās vajadzības.
- Ar personības, disciplīnas un dezadaptācijas dažādību saistītās īpašās vajadzības.
- Ar personības mentalitātes un mācīšanās grūtību dažādību saistītas īpašās vajadzības.
- Ar cilvēku intelektuālās attīstības dažādību saistītas īpašās vajadzības.
- Ar cilvēku dzirdes un valodas traucējumu dažādību saistītas īpašās vajadzības.
- Ar cilvēku redzes traucējumu dažādību saistītas īpašās vajadzības.
- Ar cilvēku kustību traucējumu dažādību saistītas īpašās vajadzības.
- Projekta ietvaros izstrādāti četri promocijas darbi: L.Oses (aizstāvēts 2007.gadā), S.Surikovas (aizstāvēts 2007.gadā), D.Nīmantes (aizstāvēts 2008.gadā), T.Pīgoznes (sagatavots promocijai), kā arī Starptautiskā maģistra studiju programma „Dažādības pedagoģiskie risinājumi” (Educational Treatment of Diversity), kura ir akreditēta Spānijā 2007. gada, licencēta Latvijā 2008. gadā un akreditēta 2009. gadā. Programma integrē akadēmiskās studijas un pētniecību, kā arī dod studējošiem iespēju izglītoties kā profesionāļiem darbam izglītības jomā ar cilvēkiem ar dažādām īpašajām vajadzībām un sagatavo pētnieciskai darbībai dažādās jomās, kas saistās ar cilvēkiem ar dažādām vajadzībām. Starptautiskās maģistra studiju programmas īstenošana un tās izpēte starptautiskajā pētniecības tīklā paver LU jaunus pētījuma virzienus Eiropas vienotajā pētniecības telpā.
- Projekta gaitā izstrādātas ir tapušas vairākas publikācijas un viena monogrāfija par kultūru dažādības pedagoģiskajiem risinājumiem (publicēta Spānijā spāņu valodā un pieņemta publicēšanai angļu valodā 2009.gadā).
Pigozne, Tamara (2007). The comprehension of youths’ integration as a value in Rezekne (Latvia) multicultural environment. Klaipeda University. Tiltai, No. 3(40), pp.167-177. ISSN 1392-3137
Nīmante, Dita (2007). Iekļaušanās iespējas vispārizglītojošā Latvijas skolā bērniem ar speciālām un īpašām vajadzībām. [Inclusion of Children with Special and Exceptional Needs Into a Comprehensive School in Latvia]. Latvijas Universitātes raksti. 715. sējums. Pedagoģija un skolotāju izglītība. Latvijas Universitāte, LU Akadēmiskais apgāds, 101.-113.lpp. ISBN 978-9984-802-75-6; ISSN 1407-2157
Nīmante, Dita (2008). Inclusive School in an Inclusive Society. In: Gefährdete Jugendliche. Aspekte sozialer Arbeit in Lettland und in Deutschland. Band 6. Kruze, Aida; Schulz, Dieter; & von Wolffersdorf, Christian (Hrsg.) Leipziger Universitätsverlag, S.225-243. ISBN 978-3865-832-45-0
Kestere, Iveta; Nimante, Dita (2008). Children with special and exceptional needs – a subject in the teacher training curriculum (Latvia, the late 19th century – 2004). ATEE Spring University 2008. Teacher of the 21st Century: Quality Education for Quality Teaching. (May 2-3, 2008). Association for Teacher Education in Europe. Department of Education of the Faculty of Education and Psychology. The University of Latvia. University of Latvia Press, pp. 799-812. CD format. ISBN 978-9984-825-51-9
Nīmante, Dita (2008). Iekļaujošas izglītības izpratne Latvijā. [Understanding of inclusive education in Latvia]. ATEE Spring University 2008. Teacher of the 21st Century: Quality Education for Quality Teaching. (May 2-3, 2008). Association for Teacher Education in Europe. Department of Education of the Faculty of Education and Psychology. The University of Latvia. University of Latvia Press, pp. 433 – 442. CD format. ISBN 978-9984-825-51-9
Surikova, Svetlana (2007). Model of Developing Pupils’ Social Competence and Its Algorithm of Introducing in the Primary School Teaching/Learning Process. ATEE Spring University 2007. Changing Education in a Changing Society. May 3-6, 2007. Klaipeda University, Lithuania, pp. 253-263. ISSN 1822-2196.
Surikova, Svetlana (2007). Sākumskolas skolēnu sociālās mijiedarbības pieredzes paplašināšanas iespēju nodrošināšana sociālās kompetences pilnveidei. Latvijas Universitātes raksti. 715. sējums. Pedagoģija un skolotāju izglītība. Latvijas Universitāte, 83.-100.lpp. ISBN 978-9984-802-75-6; ISSN 1407-2157
Surikova, Svetlana (2007). Socio-educational Transaction Approach to Development of Social Competence for Primary School Students at Risk of Social Exclusion. Tiltai, Vol. 3(40). Klaipeda University, Lithuania, pp. 73-94. ISSN 1392-3137
Surikova, Svetlana (2007). Mikrogrupu darbības organizēšana skolēnu sociālās kompetences pilnveidei. Promocijas darba kopsavilkums. Rēzekne: RA Izdevniecība, 56 lpp. ISBN 978-9984-779-68-3