LZP fundamentālā pētījuma projekts Nr. 08.2214 „Skolēncentrētas mācības teorijā un praksē”
LZP fundamentālā pētījuma projekts Nr. 08.2214 „Skolēncentrētas mācības teorijā un praksē” (Learner-Centered Process in Theory and Practice)
Projekta vadītāja: Dr.habil.paed., prof. Irēna Žogla
Projekta īstenošanas laiks: 2008. gads
Projekta mērķis: Turpināt salīdzinošu pētījumu par humānpedagoģiska mācību procesa būtību un attīstību Eiropas valstīs un Latvijā, apzināt skolēncentrēta mācību procesa izglītojošo, attīstošo un audzinošo vērtību, sagatavot monogrāfiju.
Projekta uzdevumi:
- Izpētīt izmaiņas skolēncentrētā mācību procesā salīdzinājumā ar tradicionālo pieeju, apzināt šīs pedagoģiskās paradigmas iedzīvināšanu un iespējas tā optimālai realizēšanai vispārizglītojošās skolās, izstrādāt ieteikumus skolotājiem, organizēt doktorantu un maģistrantu pētījumu popularizēšanu un ieviešanu.
- Analizēt produktīvākos mācību procesa posmus, apzināt problēmas, kuru teorētiski praktiskais risinājums veicina humānpedagoģiska procesa kā sistēmas nostiprināšanos. Sagatavot divas sekcijas šīs problemātikas apspriešanai starptautiskā konferencē 2010. gadā Rīgā.
- Izpētīt skolotāju gatavību skolēncenrēta mācību procesa organizēšanai, apzināt saturu un iespējas skolotāju profesionālās kvalifikācijas pilnveidei. Regulāri sagatavot publikācijas par pētījuma rezultātiem.
Projekta īstenotāji: Irēna Žogla, Rudīte Andersone, Daiga Kalniņa, Māra Dirba.
Projekta rezultāti:
Galvenajos vilcienos iestrādāta skolēncentrēta procesa būtība, turpinājās salīdzinošs pētījums par mācību programmu un procesa organizācijas attīstību Eiropas valstīs un Latvijā, daļējs salīdzinājums veikts ar ASV pieredzi. Definēts skolēncentrēta procesa sociālpedagoģiskais pamatojums, formulētas mācību procesa attīstības tendences un galvenie attīstības posmi, kuri nosaka mūsdienīgas izmaiņas mācību saturā, metodēs, organzācijā un skolotāju izglītībā darba vietās, pārnesot akcentu uz skolēna darbību un atbildību. Sadarbībā ar Comenius-2 projektu (TISSNTE) salīdzinošā pētījumā apzināta skolotāju partnerība, veidojot skolēncentrētu pedagoģisko procesu. Pētījums atklāja skolotāju gatavību (arī nesagatavotību) skolēncentrēta procesa organizēšanai, mācību satura pārkārtošanai, pārejai uz interaktīvu darbu klasē – diskusijām, projektiem, skolēnu pētniecību u.c. Pētījuma rezultāti apzināti skolotāju izglītības kontekstā. Salīdzinošā pētījuma rezultāti izmantoti rakstam „Lettland”, krājumā „Die Schulsysteme Europas”, Springer, plānots izdošanai 2010. gadā:
Žogla, Irēna; Andersone, Rudīte; Černova, Emīlija (2010). Lettland. Die Schulsysteme Europas. Springer.
Projektā bija tieši iesaistītas pedagoģijas doktorantes (D.Kalniņa un L.Daniela), netieši piesaistīti vēl četri doktoranti un četri maģistranti gadā, kuru pētījumi ir veltīti programmu un didaktisko modeļu attīstībai un kuri tematiski iekļāvās projekta ietvaros – 2008. gadā aizstāvēts promocijas darbs (I.Lūka), vēl pieci promocijas darbi (didaktiskie modeļi, programmu teorētiskais pamatojums) gatavojas virzīšanai aizstāvēšanai (L.Daniela, D.Kalniņa, S.Smilga, I.Odiņa, G.Ošeniece).
Pētījuma rezultāti apspriesti 3 starptautiskās konferencēs, sagatavotas 2 sekcijas ATEE un LU PPF PZI starptautiskajā konferencē „Teacher of the 21st Century: Quality Education for Quality Teaching”, Rīgā 2008. gada 2.-3. maijā. Konferences krājumā publicēti vairāki raksti:
Žogla, Irēna (2008). Teachers as Researchers in the Era of Tests. ATEE Spring University 2008. Teacher of the 21st Century: Quality Education for Quality Teaching. (May 2-3, 2008). Riga: LU Akadēmiskais apgāds. 23.-40.lpp. ISBN 978-9984-825-51-9
Andersone, Rudīte (2008). Sociālās prasmes izglītības un mācību priekšmetu programmās. [Social skills in the Curriculum]. ATEE Spring University 2008. Teacher of the 21st Century: Quality Education for Quality Teaching. (May 2-3, 2008). Riga: LU Akadēmiskais apgāds, 197.-203.lpp. ISBN 978-9984-825-51-9
Smilga S., Žogla I. (2008). Criteria of Leadership and Authority as a Component of Teacher’s Professional Activity. [Līderības un varas kritēriji skolotāja profesionālajā darbībā]. ATEE Spring University 2008. Teacher of the 21st Century: Quality Education for Quality Teaching. (May 2-3, 2008). University of Latvia Press, pp. 635-648. CD format. ISBN 978-9984-825-51-9
Dirba, Māra; Mencis, Jānis (2008). Global Education: The Intercultural Aspect. [Globālā izglītība: starpkultūru aspekts]. ATEE Spring University 2008. Teacher of the 21st Century: Quality Education for Quality Teaching. (May 2-3, 2008). University of Latvia Press, pp. 415-424. CD format. ISBN 978-9984-825-51-9
Daniela, Linda; Kalniņa, Daiga (2008). Skolotāju darbība pusaudžu mācību disciplīnas veicināšanā. [Teachers’ activities facilitating teenagers’ learning discipline]. ATEE Spring University 2008. Teacher of the 21st Century: Quality Education for Quality Teaching. (May 2-3, 2008). University of Latvia Press, pp. 404-414. CD format. ISBN 978-9984-825-51-9
Ose, Liesma; Surikova, Svetlana; Fernāte, Andra; Daniela, Linda; Kalniņa, Daiga; & Maslo, Irīna (2008). Jaunās paaudzes mācīšanās pamatskolā: mācīšanās panākumi kā kvalitatīvās pamatizglītības likumsakarības. [The new generation of basic school learners: achievements in learning as regularities of quality learning]. ATEE Spring University 2008. Teacher of the 21st Century: Quality Education for Quality Teaching. (May 2-3, 2008). University of Latvia Press, pp. 442-449. CD format. ISBN 978-9984-825-51-9
Kalniņa, Daiga; Eiholca, Anita; Briška, Ilze; Baranova, Sanita; Āboltiņa, Līga; & Žogla, Irēna (2008). Jaunās paaudzes mācīšanās veicināšanas kvalitāte pamatskolā [Quality of facilitating new generation learners’ learning at basic school]. ATEE Spring University 2008. Teacher of the 21st Century: Quality Education for Quality Teaching. (May 2-3, 2008). University of Latvia Press, pp. 450-461. CD format. ISBN 978-9984-825-51-9
Daniela, Linda; Surikova, Svetlana; Fernāte, Andra; Priedīte, Vēsma; Oganisjana, Karine; & Andersone, Rudīte (2008). Jaunās paaudzes mācīšanās: Kas kavē pusaudžu mācīšanās panākumus skolā? [Learning of the new generation: what are the obstacles to good learning at school?] ATEE Spring University 2008. Teacher of the 21st Century: Quality Education for Quality Teaching. (May 2-3, 2008). University of Latvia Press, pp. 462-471. CD format. ISBN 978-9984-825-51-9
Sadarbībā ar Deutcshe Institut fuer paedagogische Forschung, izmantojot šī pētījuma datus, sagatavota ekspertīze EP projektam „Tool for Quality Assurance of Education for Democratic Citizenship in Schools”, kas balstās šajā pētījumā. Ekspertīzes raksts sagatavots publicēšanai Eiropas Parlamenta izdevniecībā. Izstrādātais materiāls būtiski izmaina mācību saturu skolās, tā novērtējums Latvijas kontekstā ir iespēja to izmantot Latvijas skolās.
Žogla, Irēna; Andersone, Rudīte. Initiative for the Usage of the “Tool for Quality Assurance of Education for Democratic Citizenship in Schools” in Middle and East European Countries. Ekspertīzes raksts sagatavots publicēšanai (lasīta korektūra) Eiropas Parlamenta izdevniecībā 2008. gada 2. pusgadā.
Pētījums sadarbībā ar Eiropas skolotāju izglītības asociācijas (ATEE) pētnieku grupām ar līdzīgu tematiku ļāva sagatavot starptautisku monogrāfiju „Becoming a Teacher Educator”, kurā ir līdzautore šī projekta vadītāja. Projekta rezultāti izmantoti rakstā:
Snoek, Marco; Žogla, Irēna (2009). Initial Teacher Education in Europe: main characteristics and Developments. In: Becoming a Teacher Educator. Theory and Practice for Teacher Educators. Swennen, Anja; van der Klink, Marcel (Eds.) Springer, pp.11-28. ISBN: 978-4020-8873-5; e-ISBN: 978-1-4020-8874-2. Library of Congress Control Number: 2008931591.