Ārvalstu pieredzes izpētē balstīts teorētiskais pamatojums kompetenču pieejas īstenošanai Latvijā (vad. I. Odiņa)

Konkrētās problēmas izvēle un pamatojums Globālo sociāl-ekonomisko pārmaiņu rezultātā mainījusies darba tirgus dinamika un strauji audzis pieprasījums pēc kompetentiem darbiniekiem, līdz ar to ieguldījums cilvēkresursu attīstībā ir vitāli svarīgs ikvienai pasaules valstij. Reaģējot uz globālām attīstības tendencēm, 2016.gadā Valsts izglītības satura centrs (VISC) uzsāka kompetenču pieejas vispārējā izglītībā ieviešanas projektu. VISC projektā paredzēts nodrošināt kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura izstrādi un ieviešanu pirmsskolas izglītības, pamatizglītības un vidējās izglītības pakāpē. Kāda ir pašreizējā situācija Šobrīd latviešu valodā nav pieejami pētījumi, kur apkopota un izvērtēta ārvalstu, piemēram, Vācijas, Šveices, Austrijas, Zviedrijas, pieredze kompetenču pieejas īstenošanā vispārējā izglītībā un, kā šī pieeja ietekmē vispārējā izglītības kvalitāti. Projekta autores izpētot latviešu valodā pieejamo literatūru par kompetenču pieeju vispārējā izglītībā, izanalizējot skolotāju izglītības programmas un aptaujājot 95 Latvijas skolotājus, secināja, ka Latvijā pagaidām nav vienotas izpratnes par kompetenču pieeju, tās īstenošanas ieguvumiem un iespējamiem riskiem. Kas jārisina Veiksmīgai kompetenču pieejas vispārējā izglītībā ieviešanai un īstenošanai, ir nepieciešams izstrādāt kompetenču pieejas teorētisko pamatojumu; apkopot un izvērtēt citu valstu pieredzi kompetenču pieejas vispārējā izglītībā ieviešanu, mācību materiālu izstrādi, kompetenču izvērtēšanas metodes utt. Labās prakses izpēte un iespējamo risku noteikšana veicinātu kompetenču pieejas vispārējā izglītībā sekmīgu ieviešanu. Kas notiks, ja to nerisinās Pētījumu trūkums par citu valstu pieredzi kompetenču pieejas īstenošanā vispārējā izglītībā, palielina risku, ka kompetenču pieejas ieviešanā nāksies saskarties ar vairākām problēmām, vienotas izpratnes trūkumu, skolotāju nesagatavotību, plaisu starp skolu realitāti un skolotāju izglītību utt. Ilgtermiņā tas varētu negatīvi ietekmēt vispārējās izglītības kvalitāti. Virsmērķis: LU PPMF cilvēkresursu attīstība, zinātniskās kapacitātes un konkurētspējas attīstība un zinātniskās sadarbības veicināšana ar Somijas, Vācijas un citu Latvijas skolotāju izglītībā iesaistītajiem docētājiem. Projekta konkrētais mērķis: Analizēt ārvalstu pieredzi kompetenču pieejas īstenošanā vispārējā izglītībā un izstrādāt teorētisko pamatojumu kompetenču pieejas īstenošanai Latvijā.   Projekta īstenotāji:
  1. Ieva Margeviča-Grinberga (vad.pētn.)
  2. Indra Odiņa (vad. pētn.)
  3. Ligita Grigule (pētn.)