Pusaudžu un jauniešu identitāte un prosociāla uzvedība saistībā ar digitālo tehnoloģiju lietošanu longitudinālā skatījumā (vadītāja S. Sebre)
Konkrētās problēmas izvēle un pamatojums:
Digitālās tehnoloģijas ir kļuvušas par mūsdienu pusaudžu un jauniešu ikdienu. Gan mūsu (Miltuze, Sebre & Bite, 2011), gan citu zinātnieku pētījumos ir norādes, ka problemātiska interneta un datorspēļu lietošana ir saistīta ar agresiju, depresiju un apgrūtinātiem identitātes meklējumiem. Ņemot vērā, ka digitalizācija visā pasaulē, arī Latvijā notiek ļoti strauji, gan vecākiem, gan skolotājiem trūkst vadlīniju, kā vadīt tādu pusaudžu un jauniešu digitālo tehnoloģiju lietošanu, kas sekmētu viņu stabilas identitātes veidošanos un prosociālas uzvedības attīstību.
Kāda ir pašreizējā situācija:
Digitālo tehnoloģiju ietekme uz identitāti un uzvedību ir salīdzinoši maz pētīta, un pārsvarā šķērsgriezuma pētījumos, bet trūkst adekvātu longitudinālu pētījumu, kas dotu iespēju analizēt faktoru savstarpējo ietekmi, kā arī izvērtēt aizsargājošos un riska faktorus.
Kas jārisina:
Ir nepieciešamība veikt longitudinālu pētījumu, lai atklātu digitālo tehnoloģiju ietekmi uz pusaudžu un jauniešu identitātes veidošanās procesiem, prosociālas vai antisociālas uzvedības modeļu attīstību. Pētījuma rezultātā būs iespēja sniegt konkrētus ieteikumus vecākiem un skolotājiem par to, kā veicināt un vadīt adaptīvu digitālo tehnoloģijas izmantošanu, lai sekmētu prosociālu identitāti un uzvedību.
Kas notiks, ja to nerisinās:
Vecākiem un skolotājiem trūks kompetences palīdzēt saviem pusaudžiem un jauniešiem izmantot digitālo tehnoloģiju adaptīvā veidā.
Projekta konkrētais mērķis:
Longitudinālā griezumā analizēt pusaudžu un jauniešu identitātes un prosociālas vai antisociālas uzvedības veidošanos saistībā ar digitālo tehnoloģiju lietošanu, apzinot un izvērtējot aizsargājošos un riska faktorus.
Sasniedzamie (izmērāmie) rezultāti (2016.-2018.g.)
- Zinātniskās publikācijas Web of Science vai Scopus – vismaz 2
- Citas zinātniskās publikācijas – 2
- Aizstāvētie maģistra darbi – 2
Iesaistītais personāls:
- Sandra Beatrice Sebre (vadītāja, vadošā pētniece)
- Anika Miltuze (pētniece)
- Vineta Fleminga (zin.asistente, maģistrante)
- Mihails Limonovs (zin.asistents, maģistrants)
- Veronika Vedeņejeva (zin.asistente, doktorante)
- Ieva Melne (zin.asistente, doktorante)