Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā (VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001)
Projekta kopsavilkums: Projekta mērķis ir izstrādāt pierādījumos balstītu ietvaru un praktiskus risinājumus efektīvai pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārnesei uz praksi, piedāvājot instrumentus profesionālās pilnveides ietekmes uz praksi novērtēšanai Latvijā. Īstenojot uz dizainu balstītu pētījuma pieeju, projektā ir paredzēts veikt sistēmisko izpēti par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārnesi uz praksi, tās galvenajiem šķēršļiem un efektivitātes mērīšanas instrumentiem, analizējot teorētiskās atziņas un starptautisko pieredzi sasaistē ar Latvijas kontekstu un vajadzībām. Tiks analizēta līdzšinējās pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides rezultātu ietekme uz praksi Latvijā, tai skaitā esošo rīcībpolitikas prioritāšu un uzsākto reformu kontekstā. Tiks izstrādāts pierādījumos balstīts ietvars efektīvai pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārnesei uz praksi, piedāvājot validētus praktiskus risinājumus profesionālās kompetences pilnveides efektivitātes novērtēšanai organizācijas un sistēmas līmenī atbilstoši Latvijas kontekstam un aktuāliem izglītības politikas mērķiem. Par pētījuma rezultātiem tiks ziņots vismaz piecās starptautiskās zinātniskās konferencēs. Projektā paredzēts, ka četri raksti tiks iesniegti vai pieņemti publicēšanai un trīs raksti publicēti WoS vai Scopus indeksētos izdevumos. Līdz projekta beigām plānota divu maģistra darbu aizstāvēšana. Pētījuma rezultāti sniegs ieguldījumu pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās pilnveides efektivitātes veicināšanu un stratēģisko izglītības attīstības mērķu sasniegšanu, kā arī radīs jaunas zināšanas un praktiski pielietojamus risinājumus izglītības iestādes, pašvaldības un valsts mērogā.
Projekta uzdevumi:
Analizēt zinātnisko literatūru par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārnesi uz praksi, apzināt teorētiskos konceptus, procesus, efektivitātes rādītājus, identificējot pieaugušo, tai skaitā pedagogu, mērķgrupas.
Identificēt un raksturot starptautisko labo praksi pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārnesē uz praksi, identificējot šķēršļus un risinājumus, tai skaitā sasaistē ar Latvijas kontekstu un vajadzībām.
Veikt esošās situācijas analīzi Latvijā par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides rezultātu pārnesi uz praksi, analizējot rīcībpolitiku Latvijā, pēc valsts institūciju pasūtījuma īstenotos pētījumu rezultātus, izveicot fokusētas intervijas ar daudzveidīgām mērķgrupām, diskutējot iegūtos rezultātus ar ekspertu grupām.
Analizēt pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārneses uz praksi efektivitātes mērīšanas instrumentus, identificēt izmantošanas iespējas Latvijas kontekstā tās efektivitātes mērīšanas instrumentiem.
Izstrādāt un aprobēt ietvaru pieaugušo, tai skaitā pedagogu, efektīvai profesionālās kompetences pilnveides nodrošināšanai organizācijas un sistēmas līmenī atbilstoši Latvijas kontekstam privātajā un publiskajā sektorā.
Izstrādāt praktiskus risinājumus pieaugušo, tai skaitā pedagogu, efektīvas profesionālās kompetences pilnveides nodrošināšanai un pārneses uz praksi efektivitātes novērtēšanai organizācijas un sistēmas līmenī Latvijā.
Īstenot zinātnes komunikāciju par pētījumā iegūtajiem rezultātiem (dalība konferencēs ar referātiem, zinātnisko publikāciju sagatavošana un publicēšana) visos pētījuma ciklos.
Pētījuma jautājumi:
Ko nozīmē pieaugušo efektīva profesionālās kompetences pilnveide un kā to īsteno Latvijā?
Kāds ietvars ir vispiemērotākais pieaugušo efektīvas profesionālās kompetences pilnveides nodrošināšanai organizācijas un sistēmas līmenī privātajā un publiskajā sektorā Latvijā?
Kā novērtēt pieaugušo profesionālās kompetences pilnveides rezultātu pārneses uz praksi efektivitāti organizācijas un sistēmas līmenī Latvijā?
Projekta numurs: VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001
Projekta līguma numurs: 6-1/16 (22.12.2023)
Projekta reģistrācijas numurs (LU): VPP2022/39
Finansējuma kods (LU): Y3-VPP39-ZF-N-040
Projekta īstenošanas termiņš: 2023. gada 22. decembris – 2026. gada 21. decembris
Projekta kopējais finansējums: 730 000 EUR
Projekta partneri:
- Latvijas Universitāte (LU)
- Liepājas Universitāte (LiepU), kopš 01.03.2024. RTU Liepājas Akadēmija (RTU Liepāja)
- Ventspils Augstskola (VeA)
Projekta zinātniskais vadītājs: LU IZPF Pedagoģijas zinātniskā institūta vadošā pētniece Svetlana Surikova
Projekta administratīvais vadītājs: Laureta Buševica
Zinātniskā grupa: Dr.paed. Svetlana Surikova (LU), Dr.paed. Sanita Baranova (LU), Dr.paed. Gunta Siliņa-Jasjukeviča (LU), Dr.paed. Dita Nīmante (LU), Dr.psych. Aleksandrs Koļesovs (LU), Dr.paed. Maija Kokare (LU), PhD Dzintra Iliško (LU), maģistrante Inga Grigaļuna (LU), maģistrante Maija Vilnīte (LU), Dr.sc.administr. Inese Lūsēna-Ezera (RTU Liepāja), Dr.sc.administr. Una Libkovska (VeA), Dr.sc.administr. Liene Resele-Dūšele (VeA), Mg.sc.comp. Karina Šķirmante (VeA), doktorante Kate Zonberga (VeA), doktorante Zane Zonberga (VeA), doktorante Sanita Lasmane (VeA).
Preses relīzes:
Saistītās vietnes:
Latviešu valodā (In Latvian)
Startējis VPP "Izglītība" projekts par pieaugušo profesionālās kompetences pilnveides efektivitāti un tās ietekmi uz praksi (25.12.2023., VeA)
Uzsākts VPP "Izglītība" projekts par efektīvu pieaugušo profesionālās kompetences pilnveidi un tās rezultātu pārnesi uz praksi (18.01.2024., LU IZPF PZI)
Startējis VPP "Izglītība" projekts par pieaugušo profesionālās kompetences pilnveides efektivitāti un tās ietekmi uz praksi (22.01.2024., LU IZPF)
VPP “Izglītība” projekta pētnieces piedalās seminārā par efektīvu izglītības politikas ietekmes novērtēšanas metodoloģiju (19.04.2024., LU IZPF)
VPP “Izglītība” projekta pētnieces piedalās seminārā par efektīvu izglītības politikas ietekmes novērtēšanas metodoloģiju (19.04.2024., RTU Liepāja)
VPP “Izglītība” projekta pētnieces piedalās seminārā par efektīvu izglītības politikas ietekmes novērtēšanas metodoloģiju (22.04.2024., VeA)
VPP “Izglītība” projekta pētnieces piedalās mācībās par politikas plānošanas un novērtēšanas metodoloģiju (24.04.2024., LU IZPF PZI)
VPP “Izglītība” projekta pētnieces piedalās IZM darbseminārā par starpnozaru sadarbību pieaugušo prasmju datu tālākizmantošanā (30.04.2024., LU IZPF)
VPP “Izglītība” projekta pētnieces piedalās IZM darbseminārā par starpnozaru sadarbību OECD PIAAC datu tālākizmantošanā (30.04.2024., LU IZPF PZI)
VPP "Izglītība" projekta pirmie rezultāti prezentēti vērienīgā starptautiskā konferencē (04.09.2024., LU IZPF PZI)
ECER 2024 konferencē tiek ziņots un diskutēts par pirmajiem VPP "Izglītība" projekta rezultātiem (05.09.2024., LU IZPF)
VPP “Izglītība” pētnieki piedalās reģionālajos semināros par OECD PIAAC datu izmantošanas iespējām (08.11.2024., LU IZPF PZI)
Aizstāvēts maģistra darbs par pirmsskolas skolotāju efektīvu profesionālās kompetences pilnveidi (03.12.2024., LU IZPF PZI)
VPP “Izglītība” pētniece piedalās augsta līmeņa konferencē par Pieaugušo prasmju pētījuma PIAAC rezultātiem (14.12.2024., RTU)
RTU Liepājas Akadēmijas profesore un vadošā pētniece Inese Lūsēna-Ezera piedalās augsta līmeņa konferencē par Pieaugušo prasmju pētījuma PIAAC rezultātiem (17.12.2024., RTU Liepāja)
VPP “Izglītība” pētniece piedalās augsta līmeņa konferencē par Pieaugušo prasmju novērtēšanas programmas (PIAAC) rezultātiem (17.12.2024., LU IZPF PZI)
VPP “Izglītība” projekta pētniecības un publicitātes pasākumi 2024. gada 2. pusgadā (07.01.2025., LU IZPF PZI)
Pasākumā “Iepazīsti IZPF pētniekus!” iepazīstinām ar VPP “Izglītība” projektu (20.01.2025., LU IZPF PZI)
Angļu valodā (In English)
The SRP “Education” project on the effective professional development of adults and the transfer of its results into practice has been launched (18.01.2024., UL FESP SIP)
The SRP “Education” project on the effectiveness of professional development of adults and its impact on practice has started (22.01.2024., UL FESP)
The researchers of the SRP “Education” project participate in a seminar on effective methodologies for evaluating the impact of education policies (19.04.2024., UL FESP)
The researchers of the SRP “Education” project participate in the training on methodologies for policy planning and evaluation (24.04.2024., UL FESP SIP)
Researchers from the SRP "Education" project has participated at the MoES workshop on interdisciplinary cooperation on further use of data on adults’ competencies (30.04.2024., UL FESP)
Researchers from the SRP "Education" project has participated at the MoES workshop on interdisciplinary cooperation on further use of OECD PIAAC data (30.04.2024., UL FESP SIP)
The initial results of the SRP "Education" project have been presented at a prominent international conference (04.09.2024., UL FESP SIP)
The first results of the SRP "Education" project have been reported and discussed at the ECER 2024 conference (05.09.2024., UL FESP)
Researchers from the SRP “Education” project participate in regional seminars on the potential use of OECD PIAAC data (08.11.2024., UL FESP SIP)
Defended a master's thesis on the effective professional competence development of preschool teachers (03.12.2024., UL FESP SIP)
SRP “Education” researcher participates in a high-level conference on the results of the Adult Skills Survey (PIAAC) (17.12.2024., UL FESP SIP)
Research and publicity activities of the SRP “Education” project in the second half of 2024 (07.01.2025., UL FESP SIP)
The SRP “Education” project was presented during the event “Get to know FESP researchers!” (20.01.2025., UL FESP SIP)
Surikova, S. (2024). Towards the effective professional upskilling of low-skilled employees: Key influencing factors. Problems of Education in the 21st Century, 82(5), 737–757. https://doi.org/10.33225/pec/24.82.737 [Q3 journal indexed in Web of Science]
Nimante, D., Kokare, M., Baranova, S., & Surikova, S. (2024). Transferring results of professional development into practice: Designing a framework for systematic review. An extended abstract. ECER 2024 “Education in an age of uncertainty: Memory and hope for the future”, August 27-30, 2024, Nicosia, Cyprus. https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/29/contribution/59408
Baranova, S., Surikova, S., Nimante, D., & Kokare, M. (2024). Evidence-based solutions for effective professional development and assessment of the transfer of its results into practice: Research project’s conceptualisation. An extended abstract. ECER 2024 “Education in an age of uncertainty: Memory and hope for the future”, August 27-30, 2024, Nicosia, Cyprus. https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/29/contribution/59504
The 8th International Academic Conference on Teaching, Learning and Education (TLECONF), 28-30 November 2024, Vienna, Austria. Piedalīšanās konferencē ar referātu (tiešsaistē):
Siliņa-Jasjukeviča, G., Iliško, D., & Surikova, S. (2024). Fostering VET teachers' professional growth: Insights from a systematic review.
Abstract book (Description) https://www.dpublication.com/proceeding/8th-tleconf/
Abstract book (Content) https://www.dpublication.com/proceeding/8th-tleconf/#Table-of-Contents
Abstract (html) https://www.dpublication.com/abstract-of-8th-tleconf/29-tnf6-7196/
Abstract (pdf) https://www.dpublication.com/wp-content/uploads/2024/11/29-TNF6-7196.pdf
The 2nd conference on Scientific Approaches to Business, Economics and Management (SABEM), November 22-23, 2024, London, United Kingdom. Piedalīšanās konfrencē ar diviem referātiem (tiešsaistē):
Zonberga, Z., Resele-Dūšele, L., Zonberga, K., & Libkovska, U. (2024). The nature and importance of human capital as an intellectual capital: A literature review. In B. Hayrullahoglu & M. Rahman (Eds.), The 2nd SABEM conference abstract book (p.12). Malton London Publishing.
Zonberga, Z., Libkovska, U., & Resele-Dūšele, L. (2024). The role of education in the development of future entrepreneurship. In B. Hayrullahoglu & M. Rahman (Eds.), The 2nd SABEM conference abstract book (p.13). Malton London Publishing.
The 8th International Conference on Modern Research in Education, Teaching and Learning (ICMETL), November 8-10, 2024, Bangkok, Thailand. Piedalīšanās konferencē ar referātu (tiešsaistē):
Baranova, S., Iliško, D., Surikova, S., Nīmante, D., Siliņa-Jasjukeviča, G., & Grigaļuna, I. (2024). Trends and exemplary practices of effective training transfer in teachers' professional development.
Abstract book (Description) https://www.dpublication.com/proceeding/8th-icmetl/
Abstract book (Content) https://www.dpublication.com/proceeding/8th-icmetl/#Table-of-Contents
Abstract (html) https://www.dpublication.com/abstract-of-8th-icmetl/7528-12/
Abstract (pdf) https://www.dpublication.com/wp-content/uploads/2024/11/7528-12.pdf
The International Academic Conference on Teaching and Education (ICTEDUCATION), October 4-6, 2024, Brussels, Belgium. Piedalīšanās tiešsaistē ar referātu (tiešsaistē):
Surikova, S., & Iliško, D. (2024). Empowering the workforce: Drivers and barriers to effective professional development for low-skilled employees.
Abstract book (Description) https://www.dpublication.com/proceeding/icteducation/#Description
Abstract book (Content) https://www.dpublication.com/proceeding/icteducation/#Table-of-Contents
Abstract (html) https://www.dpublication.com/abstract-of-icteducation/148-006/
Abstract (pdf) https://www.dpublication.com/wp-content/uploads/2024/10/148-006.pdf
Baranova, S., Surikova, S., Nimante, D., & Kokare, M. (2024). Evidence-based solutions for effective professional development and assessment of the transfer of its results into practice: Research project’s conceptualisation. A poster presentation. ECER 2024 “Education in an age of uncertainty: Memory and hope for the future”, August 27-30, 2024, Nicosia, Cyprus. https://eera-ecer.de/fileadmin/user_upload/Pictures/ECER_Logos_and_Pictures/ECER_2024/Poster_ECER_2024_Sanita_Baranova_30.07.2024.pdf
I. Grigaļuna. (2024). Pirmsskolas skolotāju efektīva profesionālās kompetences pilnveide iekļaujošajā izglītībā. Maģistra darbs. Rīga: LU IZPF IZPIN.
1.1.UZDEVUMS / TASK 1.1
Surikova, S., Baranova, S., Siliņa-Jasjukeviča, G., Nīmante, D., Iliško, D., Kokare, M., Grigaļuna, I., & Vilnīte, M. (2024). Pieaugušo (pedagogu un citu profesiju pārstāvju) efektīvas profesionālās kompetences pilnveides un tās rezultātu pārneses uz praksi konceptualizācija: Priekšizpētes un sistemātiskās literatūras analīzes rezultātu apkopojums. 1.1.uzdevuma pārskats. Rīga: LU IZPF PZI.
1.2.UZDEVUMS / TASK 1.2
Libkovska, U., Resele, L., Zonberga, K., & Zonberga, Z. (2024). Cilvēkkapitāla attīstības ietekme uz valsts ekonomikas attīstību: zinātniskās literatūras un citu avotu pārskata rezultātu apkopojums. 1.2. uzdevuma pārskats. Ventspils: VeA.
1.3.UZDEVUMS / TASK 1.3
Baranova, S., Nīmante, D., Iliško, D., Siliņa-Jasjukeviča, G., Kokare, M., Grigaļuna, I., & Surikova, S. (2024). Pieaugušo (pedagogu un citu profesiju pārstāvju) efektīvas profesionālās kompetences pilnveides un tās rezultātu pārneses uz praksi labās prakses piemēri. Labās prakses piemēru apkopojums. 1.3.uzdevuma pārskats. Rīga: LU IZPF PZI.
1.4.UZDEVUMS / TASK 1.4
Surikova, S., Baranova, S., Siliņa-Jasjukeviča, G., Libkovska, U., Lūsēna-Ezera, I., Nīmante, D., Iliško, D., Kokare, M., Resele-Dūšele, L., Grigaļuna, I., Vilnīte, M., Zonberga, Z., & Zonberga, K. (2024). Pieaugušo profesionālās kompetences pilnveides rezultātu pārneses uz praksi efektivitātes mērīšanas instrumentu un metodoloģijas raksturojums. 1.4. uzdevuma pārskats. Rīga, Ventspils, Liepāja: LU IZPF PZI, VeA, RTU Liepāja.
1.DARBA PAKOTNE / WORK PACKAGE 1
VPP4 projekta komanda. (2024). 1. darba pakotnes “Pieaugušo profesionālās kompetences pilnveides teorētiskais koncepts un starptautiskās labās prakses izvērtējums” kopsavilkums. Rīga, Ventspils, Liepāja: LU IZPF PZI, VeA, RTU Liepāja.
2.DARBA PAKOTNE / WORK PACKAGE 2
Surikova, S., Lūsēna-Ezera, I., Libkovska, U., Siliņa-Jasjukeviča, G., Baranova, S., Nīmante, D., Kokare, M., Iliško, D., Resele-Dūšele, L., & Zonberga, Z. (2024). Esošās situācijas izvērtējums pieaugušo profesionālās kompetences pilnveidē Latvijā. 2.darba pakotnes 1.pārskats. Rīga, Ventspils, Liepāja: LU IZPF PZI, VeA, RTU Liepāja.