Pierādījumos balstītu risinājumu izstrāde pieaugušo efektīvai profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārneses uz praksi novērtēšanai Latvijā (VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001)
Projekta kopsavilkums: Projekta mērķis ir izstrādāt pierādījumos balstītu ietvaru un praktiskus risinājumus efektīvai pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārnesei uz praksi, piedāvājot instrumentus profesionālās pilnveides ietekmes uz praksi novērtēšanai Latvijā. Īstenojot uz dizainu balstītu pētījuma pieeju, projektā ir paredzēts veikt sistēmisko izpēti par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārnesi uz praksi, tās galvenajiem šķēršļiem un efektivitātes mērīšanas instrumentiem, analizējot teorētiskās atziņas un starptautisko pieredzi sasaistē ar Latvijas kontekstu un vajadzībām. Tiks analizēta līdzšinējās pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides rezultātu ietekme uz praksi Latvijā, tai skaitā esošo rīcībpolitikas prioritāšu un uzsākto reformu kontekstā. Tiks izstrādāts pierādījumos balstīts ietvars efektīvai pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveidei un tās rezultātu pārnesei uz praksi, piedāvājot validētus praktiskus risinājumus profesionālās kompetences pilnveides efektivitātes novērtēšanai organizācijas un sistēmas līmenī atbilstoši Latvijas kontekstam un aktuāliem izglītības politikas mērķiem. Par pētījuma rezultātiem tiks ziņots vismaz piecās starptautiskās zinātniskās konferencēs. Projektā paredzēts, ka četri raksti tiks iesniegti vai pieņemti publicēšanai un trīs raksti publicēti WoS vai Scopus indeksētos izdevumos. Līdz projekta beigām plānota divu maģistra darbu aizstāvēšana. Pētījuma rezultāti sniegs ieguldījumu pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās pilnveides efektivitātes veicināšanu un stratēģisko izglītības attīstības mērķu sasniegšanu, kā arī radīs jaunas zināšanas un praktiski pielietojamus risinājumus izglītības iestādes, pašvaldības un valsts mērogā.
Projekta uzdevumi:
- Analizēt zinātnisko literatūru par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārnesi uz praksi, apzināt teorētiskos konceptus, procesus, efektivitātes rādītājus, identificējot pieaugušo, tai skaitā pedagogu, mērķgrupas.
- Identificēt un raksturot starptautisko labo praksi pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārnesē uz praksi, identificējot šķēršļus un risinājumus, tai skaitā sasaistē ar Latvijas kontekstu un vajadzībām.
- Veikt esošās situācijas analīzi Latvijā par pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides rezultātu pārnesi uz praksi, analizējot rīcībpolitiku Latvijā, pēc valsts institūciju pasūtījuma īstenotos pētījumu rezultātus, izveicot fokusētas intervijas ar daudzveidīgām mērķgrupām, diskutējot iegūtos rezultātus ar ekspertu grupām.
- Analizēt pieaugušo, tai skaitā pedagogu, profesionālās kompetences pilnveides pārneses uz praksi efektivitātes mērīšanas instrumentus, identificēt izmantošanas iespējas Latvijas kontekstā tās efektivitātes mērīšanas instrumentiem.
- Izstrādāt un aprobēt ietvaru pieaugušo, tai skaitā pedagogu, efektīvai profesionālās kompetences pilnveides nodrošināšanai organizācijas un sistēmas līmenī atbilstoši Latvijas kontekstam privātajā un publiskajā sektorā.
- Izstrādāt praktiskus risinājumus pieaugušo, tai skaitā pedagogu, efektīvas profesionālās kompetences pilnveides nodrošināšanai un pārneses uz praksi efektivitātes novērtēšanai organizācijas un sistēmas līmenī Latvijā.
- Īstenot zinātnes komunikāciju par pētījumā iegūtajiem rezultātiem (dalība konferencēs ar referātiem, zinātnisko publikāciju sagatavošana un publicēšana) visos pētījuma ciklos.
Pētījuma jautājumi:
- Ko nozīmē pieaugušo efektīva profesionālās kompetences pilnveide un kā to īsteno Latvijā?
- Kāds ietvars ir vispiemērotākais pieaugušo efektīvas profesionālās kompetences pilnveides nodrošināšanai organizācijas un sistēmas līmenī privātajā un publiskajā sektorā Latvijā?
- Kā novērtēt pieaugušo profesionālās kompetences pilnveides rezultātu pārneses uz praksi efektivitāti organizācijas un sistēmas līmenī Latvijā?
Projekta numurs: VPP-IZM-Izglītība-2023/4-0001
Projekta līguma numurs: 6-1/16 (22.12.2023)
Projekta reģistrācijas numurs (LU): VPP2022/39
Finansējuma kods (LU): Y3-VPP39-ZF-N-040
Projekta īstenošanas termiņš: 2023. gada 22. decembris – 2026. gada 21. decembris
Projekta kopējais finansējums: 730 000 EUR
Projekta partneri:
- Latvijas Universitāte (LU)
- Liepājas Universitāte (LiepU), kopš 01.03.2024. RTU Liepājas Akadēmija (RTU Liepāja)
- Ventspils Augstskola (VeA)
Projekta zinātniskais vadītājs: LU IZPF Pedagoģijas zinātniskā institūta vadošā pētniece Svetlana Surikova
Projekta administratīvais vadītājs: Laureta Buševica
Zinātniskā grupa: Dr.paed. Svetlana Surikova (LU), Dr.paed. Sanita Baranova (LU), Dr.paed. Gunta Siliņa-Jasjukeviča (LU), Dr.paed. Dita Nīmante (LU), Dr. psych. Aleksandrs Koļesovs (LU), Dr.paed. Maija Kokare (LU), PhD Dzintra Iliško (LU), maģistrante Inga Grigaļuna (LU), maģistrante Maija Vilnīte (LU), Dr.sc.administr. Inese Lūsēna-Ezera (RTU Liepāja), Dr.sc.administr. Una Libkovska (VeA), Dr.sc.administr. Liene Resele-Dūšele (VeA), Mg.sc.comp. Karina Šķirmante (VeA), doktorante Kate Zonberga (VeA), doktorante Zane Zonberga (VeA), doktorante Sanita Lasmane (VeA).
Preses relīzes:
Saistītās vietnes:
Saistītās ziņas:
Startējis VPP "Izglītība" projekts par pieaugušo profesionālās kompetences pilnveides efektivitāti un tās ietekmi uz praksi (25.12.2023., VeA)
Uzsākts VPP "Izglītība" projekts par efektīvu pieaugušo profesionālās kompetences pilnveidi un tās rezultātu pārnesi uz praksi (18.01.2024., LU IZPF PZI)
Startējis VPP "Izglītība" projekts par pieaugušo profesionālās kompetences pilnveides efektivitāti un tās ietekmi uz praksi (22.01.2024., LU IZPF)
VPP “Izglītība” projekta pētnieces piedalās seminārā par efektīvu izglītības politikas ietekmes novērtēšanas metodoloģiju (19.04.2024., LU IZPF)
VPP “Izglītība” projekta pētnieces piedalās seminārā par efektīvu izglītības politikas ietekmes novērtēšanas metodoloģiju (19.04.2024., RTU Liepāja)
VPP “Izglītība” projekta pētnieces piedalās seminārā par efektīvu izglītības politikas ietekmes novērtēšanas metodoloģiju (22.04.2024., VeA)
VPP “Izglītība” projekta pētnieces piedalās mācībās par politikas plānošanas un novērtēšanas metodoloģiju (24.04.2024., LU IZPF PZI)
VPP “Izglītība” projekta pētnieces piedalās IZM darbseminārā par starpnozaru sadarbību pieaugušo prasmju datu tālākizmantošanā (30.04.2024., LU IZPF)
VPP “Izglītība” projekta pētnieces piedalās IZM darbseminārā par starpnozaru sadarbību OECD PIAAC datu tālākizmantošanā (30.04.2024., LU IZPF PZI)
VPP "Izglītība" projekta pirmie rezultāti prezentēti vērienīgā starptautiskā konferencē (04.09.2024., LU IZPF PZI)
ECER 2024 konferencē tiek ziņots un diskutēts par pirmajiem VPP "Izglītība" projekta rezultātiem (05.09.2024., LU IZPF)
VPP “Izglītība” pētnieki piedalās reģionālajos semināros par OECD PIAAC datu izmantošanas iespējām (08.11.2024., LU IZPF PZI)
Aizstāvēts maģistra darbs par pirmsskolas skolotāju efektīvu profesionālās kompetences pilnveidi (03.12.2024., LU IZPF PZI)
VPP “Izglītība” pētniece piedalās augsta līmeņa konferencē par Pieaugušo prasmju pētījuma PIAAC rezultātiem (14.12.2024., RTU)
RTU Liepājas Akadēmijas profesore un vadošā pētniece Inese Lūsēna-Ezera piedalās augsta līmeņa konferencē par Pieaugušo prasmju pētījuma PIAAC rezultātiem (17.12.2024., RTU Liepāja)
VPP “Izglītība” pētniece piedalās augsta līmeņa konferencē par Pieaugušo prasmju novērtēšanas programmas (PIAAC) rezultātiem (17.12.2024., LU IZPF PZI)