Kultūras mācīšanās, identitāte un Eiropas projekts

Eiropas izglītības pētniecības asociācijas / European Educational Research Association' (EERA) finansētā projekta apraksts (2015. gada septembris2016. gada augusts)

Projekta nosaukums

KULTŪRAS MĀCĪŠANĀS, IDENTITĀTE UN EIROPAS PROJEKTS: LATVIJAS PERSPEKTĪVA

Cultural Learning, Identity and the European Project

Projekta nepieciešamības pamatojums

Sabiedrības uzmanības fokusā ir aktualizējušies jautājumi par kopīgajām Eiropas vērtībām: vai tādas eksistē, kādas tās ir un kā tās izskaidrot sabiedrībai, lai radītu piederības izjūtu Eiropai? Līdz šim nenovērtēta loma šajā procesā ir institūcijām, kuras glabā kultūras mantojumu – muzejiem, arhīviem, radošajām apvienībām, dabas parkiem u. c.. Tādēļ zinātnieki no septiņām Eiropas valstīm 2015. gada rudenī uzsāka projektu par akadēmiskās vides un kultūras mantojuma glabātāju sadarbību sabiedrības izglītošanā, kas Eiropas akadēmiskajā literatūrā tiek apzīmēts kā ‘kultūras mācīšanās process’ (cultural learning). Skat. Meyers, K.& Grosvenor, I.D. ‘Cultural Learning and Historical memory: A Research Agenda’, Encounters 15, 2014, pp.3-21.

Latvijā jautājums par augstskolu sadarbību ar kultūras mantojuma institūcijām ar mērķi integrēt sabiedrībā kultūras vērtības, nav pētīts un diskutēts vispār.

Projekta mērķis

Veicināt muzeju un augstskolu (akadēmiskās vides) sadarbību kultūras mācīšanās un Eiropas vērtību integrācijas procesos, attīstot šīs jomas pētniecību, labās prakses piemēru popularizēšanu un to augstskolu sadarbību, kurās tiek docēti studiju kursi muzeoloģijā un muzejpedagoģijā, piemēram, Latvijas Universitātes dažādas fakultātes un Kultūras akadēmija.

Iestrādes

Seminārs 2015.gada 26.–28.novembrī Barselonā, Spānijā, Institut d’Estudis Catalans. Semināra darbā no Latvijas piedalījās Iveta Ķestere (Latvijas Universitāte), Agrita Ozola (Muzeju padome, Tukuma muzejs) un Žanete Grende (Kultūras Akadēmijas doktorante, Ziedoņa muzejs). Seminārā tika apspriesta universitāšu, atmiņas institūciju un citu iesaistīto pušu sadarbības kartēšanas metodika, uz ko pamatojoties tiks veikta iekļaujošās izglītības piemēru dokumentēšana vairākās Eiropas valstīs, tostarp Latvijas muzejos.

Darbības programma

  1. Seminārs 2016. gada 17.–18.martā Rīgā, Latvijā, Mākslas muzejā „Rīgas Birža”. Šajā seminārā paredzēts dalīties ar Latvijas pieredzi muzeju un augstskolu (akadēmiskās vides) sadarbībā kultūras mācīšanās procesā, kā arī analizēt Lielbritānijas, Beļģijas, Luksemburgas, Ungārijas, Dānijas un Spānijas universitāšu pieredzi sadarbībā ar kultūras mantojuma institūcijām, un izdiskutēta iespējamā turpmākās darbības stratēģija, kā labāk veicināt augstskolu un atmiņas institūciju sadarbību Latvijā.
  2. 2016. gada 22.–26. augustā Dublinā notiks Eiropas izglītības pētniecības asociācijas (EERA/ECER) konference, kur īpašā seminārā tiks prezentēti un diskutēti šī projekta rezultāti. ECER konference pulcē ap 3000 izglītības pētnieku no Eiropas un tajā tiek akumulētas jaunāko pētījumu idejas.
  3. 2016. g. rudens – seminārs Rīgā muzeoloģijas un muzejpedagoģijas studiju kursu docētājiem un kultūras mantojuma institūciju darbiniekiem, kurā viņi tiks iepazīstināti ar projekta rezultātiem, saņems projektā izstrādātos materiālus un piedalīsies diskusijā ar projekta dalībniekiem no Latvijas.

Informācija par paredzamajiem rezultātiem, ko plānots sasniegt, īstenojot projektu

  1. Rīgā tiks noorganizēts starptautisks seminārs, kurā tiksies Eiropas eksperti kultūras mantojuma jautājumos, Latvijas muzeju darbinieki, ārzemju un Latvijas docētāji, doktoranti un jaunie pētnieki.
  2. Latvijas muzeju darbiniekiem, augstskolu docētājiem, doktorantiem un jaunajiem pētniekiem būs iespēja piedalīties diskusijā ar Eiropā pazīstamiem ekspertiem kultūras mantojuma izpētē un saņemt viņu konsultācijas.
  3. Eiropas līmeņa eksperti un ārvalstu doktoranti tiks iepazīstināti ar Latvijas pieredzi augstskolu un muzeju sadarbībā, kas veicinās Latvijas akadēmiskās vides un kultūras mantojuma institūciju atpazīstamību ārzemēs un iesaisti starptautiskos projektos.
  4. Tiks apzināta labā prakse un problēmas Latvijas akadēmiskās vides un kultūras mantojuma institūciju sadarbībā.
  5. Tiks veicināta diskusija par muzeoloģijas un muzejpedagoģijas studiju kursu docēšanu Latvijas augstskolās. Tiks apzināti šo kursu docētāji, tiks noorganizēta viņu tikšanās, kā arī viņi tiks nodrošināti ar projektā izstrādātajiem materiāliem.
  6. Sabiedrībā tiks veicināta diskusija par Eiropas vērtību integrēšanu sabiedrībā ar kultūras mantojuma un akadēmisko institūciju palīdzību.

Projekta īstenotāji

  • Latvijas Universitāte (Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte un PZI, prof. Dr. IVETA ĶESTERE)
  • Muzeju padome, Tukuma muzejs, Latvijas Kultūras akadēmija (Tukuma muzeja direktore, docētāja Latvijas Kultūras akadēmijā AGRITA OZOLA)
  • Nacionālais Mākslas muzejs (Latvijas dekoratīvās mākslas un dizaina departamenta vadītāja INESE BARANOVSKA)
  • Latvijas Kara muzejs (Direktora vietnieks pētniecības darbā, Dr. JURIS CIGANOVS)
  • Imanta Ziedoņa fonds „Viegli” (Latvijas Kultūras Akadēmijas doktorante ŽANETE GRENDE)

Ārvalstu eksperti

  1. Prof. IAN GROSVENOR (Birminghemas Universitāte, Lielbritānija)
  2. Prof. KARIN PRIEM (Luksemburgas Universitāte)
  3. Prof. ANGELO VAN GORP (Ģentes Universitāte, Beļģija)
  4. Assoc. Prof. CHRISTIAN QUVANG (University College South Denmark, National Research Centre for Inclusive Practice, Dānija)
  5. Dr. EULALIA COLLEDAMOND (Vik Universitāte, Spānija)
  6. Pētniece GYONGYVER PATAKI (Debrecenas Universitāte, Ungārija)